یک ویزیت موفق چه ویژگی هایی باید داشته باشد:
ویزیتوری یا همان فروش حضوری یکی از شغلهایی که امروزه بسیار مورد توجه شرکتهاست و افراد زیادی هم در آن کار میکنند. فروشندههایی که برای فروش محصولات (غذایی، بهداشتی و …) به فروشگاهها و مغازهها مراجعه میکنند و با معرفی محصول، سفارش دریافت میکنند و هر چه میزان این سفارش بیشتر باشد پورسانت و دریافتی بیشتری خواهند داشت.
در دنیای ویزیتوری یکی از موضوعاتی که برای ویزیتورها مهم است، فروش بیشتر و در نتیجه دریافت پورسانت بیشتر است. هر ویزیتوری دوست دارد حجم سفارشهایی که دریافت میکند، در بیشترین حالت ممکن باشد. این دسته از فروشندگان که به آن ها بازاریاب هم گفته میشود در صورتی که برخی نکات تخصصی در این زمینه را رعایت کنند، به راحتی می توانند حجم فروش محصولات خودشان را بالا ببرند و متعاقب آن، دریافتی بیشتری داشته باشند.
در این مقاله 4 نکته کاربردی که برای افزایش فروش مهم است را بیان نموده انتظار میرود رعایت و انجام آنها منجر به افزایش میزان سفارش شود.
1- داشتن ظاهری کاملاً آراسته و مرتب:
متاسفانه در پارهای از اوقات دیده میشود افرادی در این حرفه با وضعیت و پوششی کاملاً نامناسب اقدام به ویزیتوری میکنند. ویزیتور با یک لباس مندرس، حتی دمپایی و چهره ای کاملاً خسته و آشفته وارد فروشگاه می شود و با این وضعیت توقع دارد سفارش بالایی هم دریافت کند. خیلی اوقات فروشگاه داران تمام تلاش خودشان را میکنند که این ویزیتور را از مغازه بیرون کنند. لازم است یک ویزیتور لباس مناسب (نه الزاماً گران) به تن کند و به مرتب بودن سر و صورت خود نیز توجه ویژه ای داشته باشد. اگر یک ویزیتور هستید، نحوه پوشش شما باید بگونه ای باشد که گویی قرار است به مهمانی بروید. ویزیتور حرفه ای باید به شدت به پوشش خودش وسواس داشته باشد، ویزیتورهای حرفهای با لباس اتو کشیده به دنبال فروش می رود و همواره یک لباس مناسب و کاملاً مرتب به تن میکند.
یکی از مهمترین قسمتهای پوشش، کفش است. کفش در کانون توجه دیگران قرار دارد و اگر کفش مناسب به پا کنیم میتوانیم این برداشت را در ذهن مخاطب ایجاد کنیم که ما فردی منظم و حرفهای هستیم. ویزیتور حرفهای حتماً کفش واکسزده به پا می کند.
کیف ویزیتور هم از این مقوله مستثنی نیست و باید علاوه بر تمیز و سالم بودن، درون آن هم مرتب باشد. پاره بودن یا کثیف بودن کیف یک طرف، بدتر این است که گاهی ویزیتوری برای پیدا کردن یک خودکار یا برگه فاکتور، چند دقیقهای کیفش را برانداز و جستجو میکند و این کار دقیقاً بر روی میز و جلوی صاحب فروشگاه انجام میشود. این وضعیت در مقابل صاحب فروشگاه اصلاً پسندیده نیست.
خیلی اوقات رعایت همین یک نکته می تواند به مرور زمان به ویزیتور کمک کند تا میزان سفارشهای بیشتری دریافت کند و حجم فروش خودش را افزایش بدهد.
2- اعتماد بنفس و قدرت بیان:
برخی از ویزیتورها در بدو ورود با لحنی آهسته و اندکی اضطراب به فروشگاه دارها می گویند: آیا از این محصول سفارش میدهید؟ یا می گویند: امروز سفارش جدید دارید؟ و فروشگاه دارها هم معمولا جواب رد می دهند.
از ارکان مورد نیاز ویزیتوری، قدرت بالای اعتماد بنفس و بیان قوی و حرفهای است.ویزیتور حرفهای باید بتواند زیبا و محکم صحبت کند، اصول فن بیان را بداند و بداند که چگونه باید از ظرافتهای کلامی و اصول جذابیت در صحبت استفاده کند تا صحبتهای او شنیدنی شود.
یکی دیگر از موضوعات مهم و وموثر ، انتخاب جملات است، ویزیتور باید در وهله اول با دیدی که در فروشگاه میاندازد مقدار کم و زیاد محصولاتش را ببیند، ویزیتور نباید مستقیم به سراغ فروش برود بلکه قبل از آن از موجودی محصولات خود در قفسه و حتی انبار مشتری آگاهی پیدا کند. ، ابتدا کمی صحبت و بعد بگوید فلان محصول را در قفسه ندارید 2 کارتن سفارش ثبت بکنم؟ فراموش نکنید استفاده از عبارتهای مثبت بر روی میزان فروش شما تاثیر میگذارد، عبارتهای منفی مثل چیزی سفارش نمیدید؟ شنونده را به سمت ارائه پاسخ منفی سوق میدهد و یا او حداقل میزان را سفارش میدهد.
در پارهای از اوقات صاحب فروشگاه در بیرون از فروشگاه ایستاده است. یک ویزیتور حرفهای به هیچ وجه بیرون از فروشگاه نباید کار ویزیت را انجام بدهد. از فروشگاه دار بخواهید به داخل فروشگاه بیاید، محصولات را رصد کنید و بعد اقدام به سفارشگیری نمایید. این کار میتواند خیلی ساده اما حرفهای انجام شود، مطمئناً راههای مختلفی وجود دارد اما میتوانید لحظاتی را با صاحب فروشگاه، همان بیرون فروشگاه صحبت کنید، اما نه صحبت از فروش، بلکه صحبتهای متفرقه و زمانی که فرصت مناسب بود، از صاحب فروشگاه بخواهید که برای بررسی اجناسی که نیاز به فروش دارد، به داخل فروشگاه بیاید. داخل فروشگاه مکان مناسبی برای فروش محصولاتتان است و صاحب فروشگاه در این جایگاه بهتر و راحت تر تصمیم گیری می کند.
3- عدم صحبت با صاحب فروشگاه زمانیکه در حال فروش به مشتریاش است:
مطمئن باشید نه شما، نه محصولاتی که میفروشید، مهمترین اولویت کسب و کار فروشگاه دار نیستید و مطمئنا برای فروشگاه دار هم مشتری مهم است. لذا هیچگاه زمانی که مشتری در فروشگاه هست و مشغول صحبت با فروشنده فروشگاه هست، شما وارد صحبت آن ها نشوید. اینکار شما را به یک ویزیتور غیرحرفهای و البته مزاحم تبدیل می کند.
خیلی اوقات ویزیتورها برای اینکه زودتر صحبت بین فروشنده و مشتری فروشگاه تمام شود و بتوانند کار خودشان را انجام دهند، وارد صحبت بین فروشنده و مشتری می شوند تا به خیال خودشان، کمکی به فروشنده کرده باشند و سریع تر مشتری را هم از فروشگاه بیرون کنند. این کار اشتباه بزرگی است، در این مواقع سعی کنید حتی در کنار آنها هم نمانید و دوری در فروشگاه بزنید، وضعیت موجودی محصولاتی که میفروشید را بررسی کنید و اگر چیدمان آنها نامناسب است، آنها را سروسامان بدهید. شما باید صبر کنید تا صحبت های فروشنده و مشتری تمام شود، اینگونه بهتر، راحت تر و سریع تر می توانید موضوع ثبت سفارش را با فروشنده انجام دهید.
در ضمن فراموش نکنید که در همین حین ممکن مجدد مشتریهای دیگری هم داخل فروشگاه بیایند، پس باید تلاش کنید در صحبت هایتان حاشیه پردازی نکنید و سریع تر موضوع ثبت سفارش را ببندید.
مدیریت شرکت آینده کاوان رایمند با بیش از 30 سال تجربه عملی در پخش و توزیع مویرگی امیدوار است این گونه آموزشها در شکلگیری یک ویزیت موفق و ثبت سفارش مثمر ثمر باشد.